En kendt dansk kunstner
og hendes projekt i Berlin


I Torstrasse 161, Berlin Mitte, i det gamle Østberlin, har den danske kunstner, Lise Nellemann, indrettet udstillingsstedet Sparwasser HQ, som ligger i en del af byen med mange gallerier.
Billedet er taget den 18. december 2004 om aftenen, kort før Vasif Kortun (se herunder) holdt foredrag i Sparwasser HQ.
Selv står han med ryggen til, med rød rygsæk.


Den 18. december 2004 fortalte Vasif Kortun, direktør for Platform Garanti Contemporary Art Center i Istanbul, Tyrkiet, om udstillingen »Placebo effect«, som han var kurator for og som havde kørt i Sparwasser HQ til og med 18. december.
Her ses han i kælderen, hvor der var trængsel. 40-50 var mødt op, og flere kunne der ikke være i det
lille intime kælderlokale. Til venstre optager Lise Nellemann foredraget.


Blandt de tyrkiske kunstnere i udstillingen »Placebo effect« var Köken Erguns video, hvor en ung mand forsøger at dække
sit hoved med et tørklæde, der ser ud til at stamme fra det tyrkiske flag. I løbet af nogle minutter har han taget tørklædet af
og på adskillige gange. Videoen vistes på et stort lærred i kælderen.


Ahmet Ögut og Serkan Özkayas skulptur, »The Turkish Monument that Carries Eleven Watermelons« (Det tyrkiske monument, som bærer 11 vandmeloner), er ment som en humoristisk skildring.

På udstillingen medvirkede seks tyrkiske kunstnere, Köken Ergun, Berat Isik, Ahmet Ögut, Serkan Özkaya og
Sener Özmen.


                    Tre videoer var opstillet i rummene, på en     måde, så kun et par mennesker kunne se ad gangen.


Nedgangen til kælderen var lidt besværlig, og man skulle passe på ikke at snuble på den smalle trappe.

Lise Nellemann, f.1960, er uddannet på Kunstakademiet under Albert Mertz og Hein Heinsen. Om sit virke i Berlin forklarer Lise Nellemann:
Sparwasser HQ er et kunstner-projekt og et projekt-rum, som bruges og påvirkes af mange mennesker, fra en international kunstscene i Berlin. Min praksis er som en kunstnerisk aktivitet, hvor arbejdet består i at sætte et program, at vælge bestemte aktiviteter, undersøge og aktivere materiale om emner, som er »motiv« for flere kunstneres arbejde, parallelt, kollaborativt, og gennem diskussioner og udstillinger, som også kan planlægges, så det er en proces, at vise denne research, og ikke kun vise den enkelte kunstners værk, som er en konsekvens af/ som udledes af/ eller som blot er efterdynningen af denne research.
I maj 2005 taler jeg i et seminar-panel som fokuserer på kuratorisk virksomhed. Mit fordrag hedder »curating as an artistic strategy«.

Også i 2004 indbød en stor kunstner-fagforening mig til at tale om den form for kunstnerisk praksis, som foregår ved at flytte sine  aktiviteter ud af atelieret og arbejde direkte med en offentlighed, publisering, formidling, tæt samtale/samarbejde kunstner-kunstner/ kunstner- publikkummet, arbejde med noget der er processuelt og ikke objektbundet, dialog i stedet for værk.




En lille snak før alle gik ned i kælderen.
Lise Nellemann nr.to fra højre.

 


Danske Mira M. Cordsen studerer kunst i Berlin
og passer Sparwasser HQ, når Lise Nellemann
ikke kan være tilstede.

Sparwasser HQs hjemmeside