Polsk maler største
forfalskningsaffære i Danmark

I slutningen af 1950'erne dukkede en polsk maler op på det danske marked. Hans motiver var figur- og arkitekturbilleder fra det gamle krigshærgede, men genopbyggede Warszawa, samt landskaber med troikakøretøjer, ofte vintermotiver. Wladyslaw Chmielinski (1911-79), som han hed, blev hurtigt populær herhjemme, så populær, at hans billeder blev en mangelvare. De kunne kun erhverves gennem den polske stats handelskontor, DESA i Warszawa, og kun hvis man aftog et stort parti af andre malere, som var mere besværlige at sælge.

Denne omstændighed gjorde
, at kunsthandler Knud Mikkelsen, Malernes Udstilling i København, på et tidspunkt fik den smarte idé at invitere Chmielinski til Danmark og placere ham med en stak lærreder i sit sommerhus på den lille ø Tunø mellem Århus og Samsø. Denne trafik gentog sig så tit de polske myndigheder tillod det, en til to gange om året, men hver gang mod, at enten Chmielinskis kone eller søn måtte blive tilbage i Polen som en slags gidsler. I Danmark nåede Chmielinski også at male københavnermotiver, udført efter sort-hvide fotografier, hvorfor farverne virker helt forkerte.

chmielin.jpg (13048 bytes)

I Danmark og i udlandet findes   i titusindvis af falske Wladyslaw Chmielinski-malerier. Et af dem er dette billede fra det gamle Warszawa, fotograferet hos Haus der Bild i Wien. Det er den største forfalskningsaffære i Danmark, men ingen gider gøre noget ved sagen.

I de glade 60'ere og 70'ere gik det imidlertid så stærkt med salget inden for trommesalsmalerier, eller fiduskunsten om man vil (Chmielinskis billeder er dog af stor teknisk kvalitet), at efterspørgslen efter hans billeder ikke kunne efterkommes. Også på det internationale marked kunne den polske maler sælges, og pludselig skyllede det ind i landet med falske Chmielinski'er, direkte plagiater af hans motiver (som han selv havde 'stjålet') og signatur, og billederne sporedes hurtigt til det kendte grossistfirma i Wien, Haus der Bild. Firmaet havde skaffet sig eneret på Chmielinski og var nu leveringsdygtig i både ægte og falske. De danske kunsthandlere lukkede totalt øjnene for denne trafik, og har gjort det lige siden. Tusindvis af falske Chmielinski-billeder forekommer i dag herhjemme, og det er i omfang den største forfalskningsaffære i Danmark nogensinde, løbende op i hvert fald i et tocifret millionbeløb.

Men der bliver formentlig aldrig nogen egentlig retssag om falske Chmielinski'er, fordi så godt som alle kunsthandlere vil påberåbe sig ikke at kunne skelne mellem ægte og falske. Det nærmeste man har været i retning af en retssag vedrørende Chmielinski, fik sin afslutning i efteråret 1988, da en køber af et af de falske billeder, købt som værende ægte, krævede erstatning af en jysk kunsthandler for tabt værdiforøgelse. Kunden tabte både i byret og landsret. Billedet var erklæret falsk af kunsthandler Knud Mikkelsen, men det forhindrede ham ikke i selv at erhverve det efter sagens afslutning for 5.000 kr. i en byttehandel. Billedet var i 1979 købt for 2.600 kr. Hermed må det konstateres, at Chmielinski-halløjet for tid og evighed er endt i det rent farceagtige.

© kunstnyt.dk