Cisternerne under Søndermarken er af det
 verdensberømte tidsskrift »Forbes Traveler« omtalt
som et af Europas mest usædvanlige museer

Se omtalen (virker ikke mere) Se i stedet her


Smukt ligger nedgangen til museet i Søndermarken med Frederiksberg Slot i baggrunden, nabo til Zoologisk Have. To pyramideagtige portaler markerer museet, den anden, et par hundrede meter til venstre for indgangen, er en lovbefalet nødudgang, som skimtes på billedet til højre. Begge portaler, små skulpturelle og arkitektoniske mesterværker, er designet af Max Seidenfaden, anerkendt billedhugger med mange udsmykninger bag sig. Se museets hjemmeside
Læs om Max Seidenfaden på Weilbach. 

Blandt museets permanente samling forekommer værker af Robert Jacobsen, Julius Weiland, Leif Sylvester, Jette Vogt, Linda Lewit, Ejler Bille, Arne Haugen Sørensen, Tróndur Patursson, Henning Damgård-Sørensen, Ewa Weis Bentzon, Lise Malinovsky, Preben Hornung, Gun Gordillo, Adi Holzer, Magne Furuholmen, Bente Marie Kjeldbæk, Adam Raft, Carl-Henning Pedersen, René Tancula, Hans Voigt Steffensen, Ursula Reuter Christiansen, Kjeld Ulrich, Børge Jørgensen og Jan Sivertsen, alle navne kendetegnende for kunstnerisk kvalitet.
Fra 1. februar til 29. november 2009 kan ses særudstillingen »Undergrund« med 12 unge internationale glaskunstnere, som alle blev færdige på Glas & Keramikskolen på Bornholm i 2008. De 12 er Anna-Karin Johansson, Armelle Bouchet, Bo Lykke Jensen, Jeannet Iskandar, Mai-Britt Zelmer Olsen, May Bjørn Riis, Marika Susanne Brandt, Mette Colberg Jensen, Monette Larsen, Nina Westman, Stine Diness Mikkelsen og Ylva Christel Holmén.

Billedhuggeren Max Seidenfaden, 61 år, er manden bag det underjordiske museum for moderne glaskunst med fugt på væggene og vand på gulvet. Fra 1859 og de næste 100 år stod dette underjordiske sted for vandforsyningen til København




De to »pyramider« står som vartegn for et af verdens mest ejendommelige museer, helt unikt i sin udførelse og med fremragende glaskunst af betydningsfulde kunstnere håndplukket af museets stifter, Max Seidenfaden.


Cisternerne, som består af tre store rum på tilsammen ca. 4.400 m², ligner ikke noget som helst andet i
 museumsverdenen nogen steder. På grund af den konstante fugtighed kan kun kunstværker, som kan
tåle fugt, udstilles på stedet. Og her er glas helt perfekt. På billedet er det to værker af Peter Brandes omgivet
af drypsten og lidt grøn »bevoksning« (til højre for billedet)


Det er nødvendigt hele tiden at skrabe vand væk fra gulvene for ikke at publikum skal »drukne«.
Her er en af museets mange gode medarbejdere, Amalie Blirup, iført røjser og varmt tøj på arbejde.


Der er ingen grund til at blive bange. Det er »bare« et glasbillede af Leif Sylvester,
en af tidens mest populære danske billedkunstnere.


Udover at lede Cisternerne har Max Seidenfaden og hans kone, Conny, i 30 år haft
gallleri i Pile Allé lige ved indgangen til Carlsberg Bryggeriet (th), som for ganske nyligt er
lukket for at give plads til et større beboelsesområde. Galleriet ligger i bygningen
længst til venstre, hvor adskillige bilister gennem årene har glemt at følge vejen og
derved drønet ind i galleriet. Foran galleriet står en stor skulptur af Max Seidenfaden,
som for nogle år siden stødte ind i en bil, eller var det omvendt, og blev smadret.
Efter en kærlig hånd står den nu igen majestætisk foran galleriet.

© Kunstnyt.dk
1. marts 2009