Preben
Juul Madsen:
Retssagen om et formodet maleri af
André Derain" 160 sider, gennemillustreret, Vejl. pris 198,-
(Forlaget Kunstnyt.dk 2011)
I mine 53 år som kriminalreporter har jeg i landets retssale overværet
masser af små justitsmord. I denne bog advokerer den i kunstkredse
kendte og ansete journalist Preben Juul Madsen for en bestemt by-
og landsretsdom, som værende justitsmord - ikke i småtingsafdelingen:
To københavnske kunsthandlere får hver 1 års ubetinget fængsel og de
skal betale dels til arvingerne i et dødsbo 4.000.000 kr (fire
millioner kroner), dels en langvarig retssags utvivlsomme
omkostninger i millionklassen.
Dommen synes ikke at byde på et eneste bevis. Tværtom dokumenterer de
fremlagte beviser og vidneudsagn nærmere de dømtes uskyld.
Anklagemyndigheden har kort sagt 'ikke formået at løfte
bevisbyrden'. Så burde der ifølge vestlig retspraksis dømmes
frifindelse.
Når jeg IKKE er 100% enig med den ret så skråsikre forfatters brug af
ordet 'justitsmord', skyldes det, at både dommere og nævninge også
har lov at være mennesker. At fejle er nu en gang menneskeligt. Sagens
udvikling og dens hovedpersoners opførsel i og udenfor retten kan næsten
ikke have medført andet blandt dommerne end dyb afsky for
kunsthandlerparret.
Det er nok nærmere det, de er blevet dømt for.
Men straffeloven hjemler ikke ret til at dømme for noget sådant.
Enhver, der læser denne bog, sidder efter sidste side med en
krystalklar fornemmelse af, at de to kunsthandlere har franarret en 91-årig
hovedrig kvinde et maleri til underpris, fordi ingen har evnet at afgøre,
om værket er en ægte eller en uægte André Derain
(kendt fransk 1900-tals kunstmaler).
De har købt det som uægte og solgt det til en parisisk
kunstkender for 5.000.000 kr. (fem millioner kroner), fordi han har
indset, at det var ægte. Og havde forbindelser til at få en ægthedserklæring.
Hæderligere folk end kunsthandlerparret ville have studset og overvejet
sagen. Men gridskheden fik overtaget, og de oprettede sporenstregs et
fidus-anpartselskab i Luxembourg - formentlig for ikke at komme til at
betale skat af fortjenesten i Danmark. Eller se dansk presse afsløre
prisstigningen fra 200.000 kr. til 5.000.000 kr.
Den helt store skandale har parret intet med at gøre, men det
chokerer nok både dem og rigdamens arvinger, da de en dag erfarer, at
maleriet er blevet solgt på auktion i London for 34.000.000 kr.
(fireogtredive millioner kroner)
Jeg har på et tidspunkt ud fra et overfladisk gennemsyn af bogen kaldt
kunsthandlerparret for 'et par pæne mennesker'. De ord vil jeg tage i
mig. For mig at se - efter nærlæsning af bogen - er de et par
utiltalende platugler.
Men det er rigtigt - som påpeget af forfatteren - at dommere skal dømme
efter loven - og efter loven er der ikke ført bevis for anklagerens påstand.
Dommerne har dømt parret efter dets opførsel, væremåde, oplagte løgne
og forskellen på parrets utiltalende attitude overfor de pæne danske,
franske og engelske kunstkendere, der var vidner i retssagerne. [Et af
de danske vidner nåede tilmed at fastslå sit private venskab med prins
Henrik, som han henved 50 gange omtalte som 'Hans kongelige Højhed
Prins Gemalen' (En hidtil ukendt titel)]
Anmeldte bog giver sig ikke ud for en uvildig rets- og kunstreportage,
men som Preben Juul Madsens meget personlige holdning. Han er i branchen
berømt/berygtet for aldrig at lade sig lokke til ikke at udtale sin ærlige
mening.
Denne mening kan man være enig eller uenig i. Jeg har prøvet at lade
min sunde fornuft råde.
Som lægmand vil jeg sige, at jeg forstår, at mine ligeså
kunst-uvidende kolleger har valgt den sunde, bondesnu holdning: Er du
i tvivl. så lad være! De har de valgt den nemme løsning ikke at
omtale forfatterens 'kampskrift'.
Den holdning er 'tøset', men forståelig i en presseverden, hvor folk -
fra redaktøren til yngste elev - ansættes for at videregive TV- &
radiostationens/avisens opfattelse.
Og blandt de politisk korrekte 'på Meningsbjerget' er kritik
ikke velset af dommere, frimurere, kongelige og Konservative støtter af
Gud, dronning og fædreland.
Selvfølgelig har Preben Juul Madsen ret.
Men som så mange andre kritikere af 'systemet' får han det ikke.
PS: Måske er den kendsgerning at jeg skriver dette lige ud, en bitter
pille at sluge for 'de politisk korrekte'.
Men jeg er dem kun en småsten i sommersandalen.
De ryster fødderne - men de ryster aldrig på hænderne.
Erik Haaest
Haaest' homepage
|
Erik Haaest har skrevet 40 bøger, alle
spændende læsning. Hans seneste, »Amagermanden«, har jeg
anmeldt her.
Han er en blændende fortæller, skriver lige ud ad landevejen.
Det er ikke, fordi Haaest og jeg har tilbragt megen tid sammen, men for
ikke så mange år siden holdt min kone, Lotte, og jeg jul på Malta. En
dag ringede telefonen på hotelværelset. Det var Erik Haaest. »Jeg
hører, du er på Malta. Det er Gurli og jeg også. Kan vi ikke ses?«.
Vi inviterede på middag på hotellet, og havde alle fire en rigtig
hyggelig aften sammen.
Nu har Haaest anmeldt Derain-bogen, og teksten er indimellem noget
selvmodsigende.
»Dommen
synes ikke at byde på et eneste bevis«, skriver Haaest. Nej, det
gør den bestemt ikke. Så ordet synes synes overflødigt.
»Så
burde der ifølge vestlig retspraksis dømmes frifindelse«,
fortsætter Haaest. Ja, mon ikke!
Men alligevel mener Haaest ikke, der er tale om justitsmord, og skriver
noget, som jeg ikke fatter en brik af: » ... både
dommere og nævninge også har lov at være mennesker. At fejle er nu en
gang menneskeligt.«
Hvis dommen skyldes en fejl, så erklærer Haaest alle dommerne for
ekstremt dårligt begavede. Det samme må så politiet, som
efterforskede sagen, være. Og naturligvis de to anklagere.
» ... enhver, der læser denne bog, sidder efter sidste side med en
klar fornemmelse af, at de to kunsthandlere har franarret en 91-årig
hovedrig kvinde et maleri til underpris«, som Haaest skriver, er
helt ufatteligt. Hvis nogen har den fornemmelse, så kan det kun
skyldes, at de ikke forstår, hvad de læser. De to dømte har på ingen
måde franarret Grethe Meyer hendes maleri til en underpris. Tværtimod
fortæller køberne i Paris, at der er givet for meget.
Det står sort på hvidt. Og det er ikke noget, jeg digter, det fremgår
af retsudskriftet, som jeg ikke har skrevet.
Og det var ikke noget fidus-anpartsselskab, de dømte oprettede i
Luxembourg. Hvor har du det fra, Erik?
Når de ikke har noget med den helt store skandale at gøre, som Haaest
skriver, hvordan kan de så blive dømt?
Efter
nærlæsning af bogen erklærer Haaest de dømte for »et par
utiltalende platugler«. Den er grov, Erik! Du har ikke læst bogen
grundigt nok. Det er helt andre, som er platugler.
Og helt uforståeligt bliver det, når Haaest skriver: »Men det er
rigtigt - som påpeget af forfatteren - at dommere skal dømme efter
loven - og efter loven er der ikke ført bevis for anklagerens påstand.«
Mere uforståeligt. Hvis dommerne har » ... dømt parret efter
deres opførsel, væremåde, oplagte løgne og forskellen på parrets
utiltalende attitude overfor de pæne danske, franske og engelske
kunstkendere ...«, så har vi jo netop et klokkeklart justitsmord.
Men jeg forstår ikke det med deres opførsel, væremåde og oplagte
løgne. Hvilken opførsel? Hvilke oplagte løgne? Og hvilken utiltalende
attitude over for kunstkendere. Det er helt ude i hampen, Erik.
De dømte er anklaget for bedrageri ved at de på købstidspunktet
vidste, at maleriet var ægte. Og det er det, de er dømt for, det alene.
Og det er der ikke, som Haaest også påpeger, ført bevis for. Altså
et klokkeklart justitsmord.
»Anmeldte bog giver sig ikke ud for en uvildig rets- og
kunstreportage, men som Preben Juul Madsens meget personlige holdning«,
skriver Haaest.
Her kører Haaest totalt af sporet. Intet sted i bogen, efter
domsafsigelserne, er der tale om forfatterens personlige holdning. Ikke
bare noget, der ligner. Beviset på det ondskabsfulde justitsmord er
udelukkende dokumenteret med dommernes egne ord. Det er ganske
ubegribeligt, at man kan påstå, at bogen er udtryk for min personlige
mening.
Når den gennemdovne skodpresse har ignoreret bogen, er det forståeligt. De har uden
egen research blot kritikløst videregivet dommernes fupdom. Og så kan
de naturligvis ikke efterfølgende indrømme, at de er fæhoveder. Man
kan diskutere, hvem der er de største forbrydere i denne ildelugtende
sag: Dommerne eller skodpressen.
Preben Juul Madsen
3. oktober 2011
|