Fuptilbud
(fra JP/Politikens Hus)
»SPOT er en service til dig, der elsker gode og relevante tilbud«

Spot deal er blevet populært. Det vrimler med tilbud.
Og et tilbud på Hvalpsund Færgekro for to personer
til 899 kr. med overnatning, en »tre retters delikat
middag« samt morgenmad, lyder som et godt tilbud.
Kunstnyt.dk's redaktion sluttede en Jyllandstur på
kroen, men fik ikke den lovede og forudbetalte vare.
Hvad det var, vi ikke fik, fortælles under annoncen.
Vi er ikke bange for at kalde det groft bondefangeri
og kræver hele beløbet tilbagebetalt.




Det herover er ikke restauranten på Hvalpsund Færgekro, som lovet. Det er en overdækket udestue i caféteriastil med plasticforhæng som vinduer. Og udsigten er ikke til Limfjorden, men til en parkeringsplads og småhuse. »Med beliggenheden lige ned til Limfjorden garneres den gode mad med den mest pragtfulde udsigt over vandet«, står der i annoncen. Løgn, fup og bedrag, som det fremgår af billedet herover. Bordet til højre var vores, hvor redaktørens frue »har udsigt over Limfjorden«.

I udestuen var bordene placeret, så den ene sad med ryggen til parkeringspladsen, som skulle have været udsigt til Limfjorden fra restauranten. Men udsigten blev et kig ind i et tomt lokale med borde og stole. Trist, koldt og ucharmerende, som ikke havde noget som helst at gøre med det lovede. Fup og bedrag. Ikke et sted, man forventer at skulle indtage en »delikat 3-retters menu«, når man studerer annoncen øverst med billede fra restauranten med pænt pyntede borde og udsigt.

Caféteriaborde og -stole. Vinduet i baggrunden er mod Limfjorden, men totalt dækket af en bygning. Havde der været fri udsigt, ville det kun have været til himlen, så lavt sad man. Gæsterne ved nabobordet, et ungt par, havde lige forladt det. De så ikke helt tilfredse ud. Det var vi bestemt heller ikke.

Et kig fra parkeringspladsen ind i den overdækkede udestue, hvor den »delikate 3-retters menu« blev serveret. Restauranten, som menuen skulle have været serveret i, ligger på ydersiden af den gule bygning til venstre, vinkelret på udestuen. Det er skandaløst at sælge en vare, man ikke får.
»Under jeres ophold kommer I også til at nyde kroens skønne restaurant og en delikat 3-retters menu«, står der i annoncen.
Løgn og bedrag. Til venstre restauranten, som vender ud mod Limfjorden. Læser man annoncen, forventer man naturligvis at komme til at nyde den »delikate 3-retters menu« her, ikke i en overdækket udestue med plasticforhæng og udsigt til en parkeringsplads. Det er ganske enkelt falsk varebetegnelse og en grov overtrædelse af Markedsføringsloven.
Da vi ankom ved 18-tiden var bordene i restauranten pyntede som på annoncen. Og efter et hurtigt bad og omklædning til »festmiddagstøj« gik vi ned i restauranten og kiggede efter et skilt med reserveret og vores navn, men blev hurtigt ført videre til udestuen, hvor vores reserverede caféteriabord stod klart.
Fup, svindel og bedrag. Fotoet taget næste dags morgen, hvor der endnu ikke var dækket op.

Vi betalte 150 kr. ekstra for et værelse med udsigt og balkon.
Vi havde også sikret os, at der var internetforbindelse på værelset. Det var gratis, men for at kunne bruge det, skulle man registreres med navn, adresse, alder m.m. Det havde vi ikke lyst til, kroen havde det jo i forvejen, så vi måtte bruge vores TDC mobilbredbånd. Så gratis internet fik vi heller ikke.

På balkonen stod to rent ud sagt møgbeskidte plasticstole, som vi måtte vaske for at kunne sidde på dem. Værelset var der ikke noget at udsætte på, men hvorfor der stod en flaske rødvin, ved vi ikke. Den måtte man ikke tage med ned i »restauranten«. Da vi ikke er alkoholikere, drak vi den ikke hverken før eller efter middagen. .

Beliggenheden er nogenlunde ...

... men ikke »lige ned til fjorden«, som oplyst.

Den »delikate 3-retters menu« bestod af laksemousse som forret. Hovedretten, her til venstre, var langtidsstegt kalkun med raspet eller paneret blomkål samt små nye kartofler og bearnaisesovs. Desserten en kage og en rund klat et eller andet, vist herover. Og bagefter en kande kaffe. Så'n set udmærket mad, men ikke noget særligt. Og bestemt ikke en menu til 450 kr. pr. næse. Vi købte en flaske rosé, husets dyreste, til 248 kr. Ganske god, men en vinkøler manglede. Sidder man halvanden til to timer over middagen, så bliver en rosé ikke ved med at være kold.
Vi kom fra venner i Nibe, som var skuffede over, at vi ikke blev og spiste og overnattede. Men kro-opholdet var bestilt for flere måneder siden. Det skulle vi imidlertid ikke have gjort.

Preben Juul Madsen
Kunstnyt.dk
31. maj 2012