Et stykke tid forud
for auktionen var sket det, at den pågældende mand havde
rettet henvendelse til Statens Museum for Kunst, til Glyptoteket og til
Bruun Rasmussen for at få bekræftet, at hans billede virkelig var
identisk med Købkes receptionsstykke fra 1846. Hans billede var helt
klart det samme, som gengivet i Krohns bog, og ud fra det havde både
Jesper Bruun Rasmussen og Anne-Birgitte Fonsmark fra Glyptoteket
udfærdiget skriftlige ægthedserklæringer. Statens Museum for Kunst
udstedte ikke noget papir, idet Bente Skovgaard ville "komme
tilbage" med nærmere oplysninger, hvilket sikkert på grund af
travlhed ikke skete. I retten fortalte Bente Skovgaard senere, at hun
havde gjort manden opmærksom på, at der fandtes et
"originalt", og at hans var en kopi.
Efter at have fået
kendskab til maleriet fra Salomonsens arving, ændrede
Bruun Rasmussen og Fonsmark opfattelse, idet de nu mente at kunne se en
klar forskel på de to billeder, og at mandens var en kopi. Ingen af
billederne er signeret.
Dramatikken i sagen øgedes,
da politiet pludselig rejste sigtelse mod manden for forsøg på
bedrageri, idet han ifølge anklageskriftet skulle have fortalt
"vidt og bredt", bl.a. til en interesseret køber, at han
havde maleriet direkte fra Salomonsens arvinger, hvilket ikke var
rigtigt. Anklagemyndigheden krævede manden idømt 8 års fængsel.
Sagen drejede sig udelukkende om dette påståede bedrageriforsøg, ikke
om billedet var Købkes originale receptionsstykke eller ej.
En dør
på billedets tårn
var en væsentlig detalje i hele
sagen. På gengivelsen i Krohns bog ses døren tydeligt, hvad den også
gør på tiltaltes maleri. Derimod er der ingen dør, kun en antydning
af den, på det "originale". Det virkede forstyrrende, og
eksperterne kunne kun give den forklaring, at Krohn, der anses for noget
nær det ufejlbarlige, må have taget fejl og gengivet det forkerte
billede i sin bog. Anne-Birgitte Fonsmark mente som vidne, at Krohn i
skyndingen havde snuppet det forkerte foto fra fotografisamlingen. Det
lød jo ikke usandsynligt. I hvert fald indtil fotografisamlingens leder
på det tidspunkt, grafikeren Jørgen Rømer, i retten fortalte, at
fotografisamlingen først startede i 1927, altså 12 år efter bogens
fremkomst. Og at det i øvrigt var Krohn selv, der oprettede den.
Tekniske
undersøgelser
foretaget af Kunstmuseets
chefrestaurator, Henrik Bjerre, godtgjorde, at begge billeder var malet
på samme tid, men ikke, hvem der havde malet dem. Lærredet på
"det originale" var af samme type, som det Købke havde
benyttet på Kunstmuseets store Capri-maleri, mens "kopien"s
var af en anden type.
Byretten
kom frem
til en dom på 8 måneders betinget fængsel,
der på stedet ankedes. I Landsretten blev den tiltalte pure frifundet
af de tre dommere og tre domsmænd.
Desværre handlede sagen ikke
om
ægte eller falsk, om receptionsstykke eller ej, hvorfor der stadig må
siges at herske en vis usikkerhed omkring medlemsstykket indleveret af
Købke i 1846. Er det imidlertid et af de to fra sagen, så er der ikke
tvivl. Der er meget mere Købke i det erklærede ægte, end i det andet,
som har dilettantiske detaljer, bl.a. i bevoksningen øverst tv. i
billedet, der ikke kan være malet af Købke.
Indtil der eventuelt dukker nyt op
omkring sagen, så må man nok anse dét fra Salomonsens arving som det
originale fra 1846. Hvem der så har malet det andet, vides ikke. Det
kan udmærket være en af Købkes elever, eller kolleger, der har fundet
det morsomt at "deltage" i konkurrencen ved at sidde sammen
med Købke og male. De tekniske undersøgelser fastslog, at billederne
er malet nogenlunde samtidig, hvorfor det mest sandsynlige er, at det er
malet samtidig med Købkes, idet det næppe har kunnet interessere nogen
at kopiere det efter afvisningen.
På den store Købke-udstilling på
Statens Museum for Kunst 10.2.-5.5.1996, hvor det "originale"
var udstillet og gengivet i kataloget, omtaltes det som "Det i 1846
forkastede receptionsstykke til Kunstakademiet". Maleriet er stadig
i privateje, men den kvindelige ejer, som er efterkommer af
Salomonsen, har ikke ønsket at stille sig frem med navn.
I Kunstmuseets katalog blev
"kopien" omtalt som en gentagelse, altså som et originalt
værk af Købke. Det skulle i afsnittet "På Capri" (side
301-310) i kataloget fremgå af Købke-eksperten Hans Edvard
Nørregård-Nielsen, men oplysningen synes ikke at finde. Billedet blev
i maj 1993 solgt i Kunsthallen for 60.000 kr. som "Købke's
atelier", altså ikke som et originalt Købke-arbejde.
Køberen var det tyske Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum på Gottorp
Slot.
Sagen er det, man i politikredse betegner "Sagen uopklaret.
Henlagt". Men "kopien" er ikke malet af Købke.
Undertegnede har gennem lang tid haft lejlighed til at studere de to
billeder side om side, og adskillige detaljer og farveholdning på
"kopien" afviger så meget, at de på tæt hold nærmest
springer i øjnene på en. Men blot et par meter fra billederne synes de
fuldstændigt ens.
Ganske få har haft lejlighed
til denne sammenligning, som er nødvendig for at kunne vurdere de to
billeder, og desværre ville ejeren af "kopien" ikke lade det
udstille sammen med det "originale" på udstillingen
"Kunst, forfalskning, kopi" på Aarhus Kunstmuseum i 1989. Det
havde ellers været en fremragende mulighed for at sammenligne de to
billeder.
© Kunstnyt.dk |