kunstnyt.dk
    Udvalgt litteratur og artikler
    om kunstforfalskning

    Danske bøger og artikler

    Anonym: Forfalskede signaturer i Vort Galleri. Kunstmuseets Aarsskrift I, 1914.
    Bjerre, Henrik (red): Restaureringsbilleder. En udstilling om bevaring og undersøgelse af ældre kunst. Statens Museum for Kunst 1984.
    Fischer, Chris: "Er Kunstmuseets tegning en ægte Piranesi eller en ægte Hebborn". Kunstavisen   nr.1, januar/februar 1992 side 12-13.
    Fischer, Erik: En speget affære.
    (Om Toulouse-Lautrec-falsknerisag). Politikens kronik, 24.8. 1969.
    Hannover, Emil: Forsøg på en bibliografi over Forfalskninger og Kunsthåndværk. København 1915.
    Juul Madsen, Preben: Står den polske stat bag maleri-svindel til millioner? (Om den polske maler Wladyslaw Chmielinski).
    Kunst under hammeren 1982.
    Juul Madsen, Preben: Pas på den uægte grafik. Bo Bedre nr. 8, 1983.
    Juul Madsen, Preben: Kunstvandalisme og tragikomisk Købke-sag. Kunstavisen nr. 10, 1986.
    Juul Madsen, Preben: Kunsteksperter og Byretten ned for tælling.
    (Om Christen Købkes receptionsstykke). Kunstavisen nr. 5, 1987.
    Juul Madsen, Preben: Falske Lundbye-tegninger...
    Kunstavisen nr. 5, 1988.
    Juul Madsen, Preben: Kunstkøberne skal være eksperter.
    Kunstavisen nr. 8, 1988.
    Juul Madsen, Preben: Er det fup eller fakta? Om Kunstmuseets falske Piranesi udført af Eric Hebborn. Jyllands-Posten 10. december 1991.
    Juul Madsen, Preben: "Er Kunstmuseets tegning en ægte Piranesi eller en ægte Hebborn". Kunstavisen nr. 1, januar/februar 1992.
    Juul Madsen, Preben: "Kunstavisen har bestilt "Piranesi"-tegning hos Eric Hebborn". Kunstavisen nr. 10, november/december 1994.
    Juul Madsen, Preben: "Nyt galleri slår sig på kunstforfalskninger". (Bl.a. om Eric Hebborn). Kunstavisen nr. 2, februar /marts 1995
    Juul Madsen, Preben (red): Kunst & Kunstforfalskning. Palle Fogtdal 1989. Artikelforfattere: Henrik Bjerre (Det mystiske liv hos konservatoren); Nina Damsgaard (Kunst, originalitet og ophavsret); Preben Juul Madsen (Dansk og international kunstforfalskning); Claus M. Smidt (Lidt om begrebet ægthed i ældre tiders kunst).
    Madsen, Herman: Kunstforfalskning. København 1945.
    Rasmussen, R.G.: Om kopier i Malerkunsten. København 1867.
    Steen, Alex og Juul Madsen, Preben: Kunst eller Fidus. Udstillingskatalog. Sophienholm, Lyngby 1983.
    Sternberg-Josephsen, Carsten: Svindel med kunstværker. Nordisk Kriminalreportage, 1988.

    Bøger og artikler om enkeltkunstnere

    Baesjou, Robert: De Alchemist van Rocquebrune (Om Han van Meegeren). Antwerpen 1955.
    Bangers, Robert: Die Rembrandt-Falschungen. Kritische Untersuchungen über das Rembrandtske Gemaldewerk. Hannover 1928.
    Bazin, G.: Le probleme de l'authenticite dans l'oevre de Corot. Bulletin de Laboratoire de Musees de Louvre, nr.1, 1956.
    Blunt, Anthony: Poussin Studies XIII: Early falsifications of Poussin. The Burlington Magazine, nr.104, 1962.
    Coremans, P.B.: Van Meegerens faked Vermeers and de Hooghs. A scientific examination. Amsterdam 1949.
    Dantzig, M.M. van: Frans Hals. Echt of onecht. Paris/Amsterdam 1937.
    Dantzig, M.M. van: Vincent (van Gogh). A new Methoed of identifying the Artist and his work and of unmasking the Forger and his Products. Amsterdam u.å.
    Decoen, Jean: Vermeer - van Meegeren, Retour a la verite. Deux authentiques Vermeer. Rotterdam 1951.
    Faille, J.-B. de la: The false Rembrandts. London u.å.
    Faille, J.-B. de la: Les faux van Goghs. Paris/Bruxelles 1930.
    Fodstad, Jon: De falske Munch-billeder. Nordisk Kriminalreportage. 1976.
    Godley, John: Master Art Forgeries. The story of Han van Meegeren. New York 1951.
    Irving, Clifford: Fake! The story of Elmyr de Hory, the greatest art forger of our time. London 1969.
    Kilbracken, L.: Fälscher oder Meister. Der Fall van Meegeren. Wien/Hamburg 1968.
    Madsen, Stephan Tschudi: Den ukjente Tidemand. Blad av forfalskningens historie. Oslo 1963.
    Mesuret, R.: Les faux Goya. La revue de Louvre et des Musees de France, nr.13, 1963.
    Mikkelsen, Gunnar: Jordens største løgn. (Om Edvard Munch). København 1972.
    Neugass, Fritz: Profil eines Bildfälschers Elmyr de Hory. Das Kunstwerk, årgang XII, nr. 5-6, febr.-marts 1969.
    Norman, Geraldine og Frank: The Fake's Progress - Tom Keating's story. London 1977.
    Norman, Geraldine: The Tom Keating Cataloque. London 1977.
    Norman, Geraldine: More than 30 "Fragonard" drawings may be fakes. (Om Erik Hebborn). The Times, 8. march 1978.
    Norman, Geraldine: When a Fragonard copy looks just tooo good to be true. (Om Eric Hebborn). The Times, 9. marts 1978.
    Norman, Geraldine: Dealer calls in Old Masters bought from sculptur after authenticity is questioned. (Om Eric Hebborn). The Times ? maj 1978
    Norman, Geraldine: Eric Hebborn truly confesses. (Omtale af Hebborns bog, Drawn to Trouble). Independent, 21. oktober 1991.
    Norman, Geraldine: True Confessions? (Om Eric Hebborn). Art and Auction, december 1994.
    Peyrefitte, Roger: Tableax de chasse ou la vie extraordinaire de Fernand Legros. (Legros var Elmyr de Hory's kunsthandler). Paris 1976.
    Porkay, Martin: Das gegeisselte Rembrandtbild. München 1961.
    Porkay, Martin: Rembrandt. Andere Leute und ich. Wetzlar 1959.
    Rewald, John: Pastiches of a Van Gogh and a Seurat. Art News, 52, 1953.
    Schauss, Martin: Die Leonardische Flora Flora. Eine Fälschung aus dem 19. Jahrhunderts. Leipzig 1910.
    Schüller; Sepp: Falsch oder echt. Der Fall van Meegeren. Bonn 1953.
    Wallagh, Bob: De echte van Meegeren. Amsterdam 1947.

    Internationale bøger og artikler

    Arnau, Frank: Kunst der Fälscher, Fälscher der Kunst. Düsseldorf 1959 (Kunst og svindel - svindel og kunst. Oversat af Per Nollebæk. Oslo 1961).(Konstförfalskning. Oversat af Karin og Gunnar Hellman. Stockholm, 1961).
    Art Forgery: The Metropolitan Museum of Art Bulletin, februar 1968.
    Bayard, Émile: L'Art de reconnaître les Fraudes. Paris 1914.
    Beissel, Stephan: Gefälschte Kunstwerke. Freiburg 1909.
    Becket, Alice: Fakes. Forgery and the Art World. London 1995.
    Bergmar, Ragnar: Svindel og humbug i guldramme. Nordisk Kriminalreportage, 1988.
    Bergmar, Ragnar og Hallström Björn: Ruffel och bäg i guldram. Att avslöja konstforfalskningar. Stockholm 1987.
    Bergström, John: Kunstsvindel og barnerov. Nordisk Kriminalreportage. 1979.
    Bode, Wilhelm: Fälschungen alter Gemälde und Bildwerke Berlin 1908.
    Boöthius, G.: Är Justitia werligen blind? Konsthistorisk Tidsskrift XIV 1945.
    Danielsson, Gert og Book, Torsten: Den stora Konstsvindeln. Svensk Polis, nr.5, 1979.
    Dantzig, M.M. van: Schilderkunst Maakwerk Vervalsching. Paris og Amsterdam 1937.
    Donath, Adolph: Wie die Kunstfälscher arbeiten. Prag 1937.
    Dutton, Denis (red.): The Forger´s Art. University of California Press 1983.
    Fleming, Stuart J.: Authencity in Art. The Scientific detection of Forgery. London 1975/New York 1976.
    Forrest, A.J.: Interpol, International Kriminalpolizei im Kampf gegen Weltweites Verbrechertum. Hamburg 1956.
    Friedländer, Max J.: Echt un uecht. Aus den Erfahrungen eines Kunstkenners. Berlin 1929.
    Friedländer, Max J.: On Forgeries. Burlington Magazine, 1941.
    Friedländer, Max J.: Von Kunst und Kennerschaft. Oxford og Zürich 1946.
    Goll, Joachim: Kunstfälscher, Leipzig 1962.
    Goodrich, D.L.: Art Fakes in America. New York 1973.
    Hebborn, Eric: Drawn to Trouble: The Forging of an Artist, an Autobiography. Edinburgh 1991.
    Hebborn, Eric: The Art Forger's Handbook. London 1997.
    Hess, T.B.: The unmasking of the Paris forgery ring. Art News, nr.61, 1962.
    Hegner, Trygve: Kunst og Kunstkjøp. Kragerø, Norge, 1977.
    Hofstede de Groot, C.: Echt of onecht? Oog of chemie? Amsterdam 1925.
    Isnard, Guy: Les pirates de la peinture. Paris 1955. (Mälarkonstens marodörer, Stockholm 1956)
    Isnard, Guy: Faux et imitations dans l'art. Paris 1959.
    Isnard, Guy: Vrai ou faux. Paris 1974.
    Isnard, Guy: Le Museé Imaginaire du faux. Danmarie-Les-Lys, 1980.
    Jeppson, L.: The fabulous Frauds. New York 1970/London 1971.
    Kurz, Otto: Fakes. A Handbook for Collectors and Students. London 1948/New York 1967.
    Lindstrom, Aune: Om forfalskningar i Finland. Ateneumin nr.2, 1957.
    Mrijnissen, R.H.: Paintings, genuine, fraud, fake. Brüssel/Amsteredam 1985.
    Maskell, Alfred: Forgeries and imitations of works of art. 1906.
    Mendax, Fritz: Aus der Welt der Fälscher. Stuttgart 1953.
    Mendax, Fritz: Art Fakes and Forgeries. London 1955.
    Metz, P.: Echt oder falsch? Eine Studie über Grundsätzliches. Erlangen 1967.
    Mohr, O.L.: Svindel eller hvad? Historien om en maleriforfalskning. Kunst og Kultur 1949.
    Neuburger, Albert: Echt oder Fälschung? Leipzig 1924.
    Nobili, Ricardo: The gentle art of faking. A history of the methods of producing imitations and spurious works of art from the the earlier times up to the present day. London 1922.
    Palmgren, Niels og Östlund, Hilding: Fidusmagere i kunstverdenen. Oversat af Otto og Z. Andrup. København 1947. (Originaltitel: Konstskojare, Stockholm 1945).
    Rewald, John: Modern fakes og modern pictures. Art News nr.52, 1953.
    Savage, George: Forgeries, Fakes and Reproductions. New York 1965.
    Savage, George: Forgeries of modern works. Studio, vol.175, nr.896, January 1968.
    Schmied, H.A.: der Kunstbetrug, seine Entlarvung und Bekämfung. Zürich 1941.
    Schüller, Sepp: Fälscher, Händler und Experten: Das zweilichtige Abenteuer der Kunstfälschungen. München 1959. (Forfalskere, experter och konsthandlera. Konstforfalskningens dunkle aventyr. Stockholm 1960)
    Simpson, Colin: The Artful Partners. The Secret Association of Bernard Berendson and Joseph Duveen. London 1988. (First published in Great Britain as The Partnership, 1987).
    Stenman, Gösta: Mastara och imitatorer: Stockholm 1937.
    Tietze, Hans: Genuine and false. Copies, Imitations, Forgeries. London 1948.
    Waal, H. van de (m.fl.): Aspects of Art Forgery. Papers read at a symposium organized by the Institute of Criminal Law and Criminology of The University of Leiden. Haag 1962.
    Waal, H. van de: Forgery as a stylistic Problem. Haag 1962.
    Wright, Christopher: The Art of the Forger. London 1984.
    Würtenberger, Thomas: Das Künstfalschertum. Entstehung und Bekämpfung eines Verbrechens vom Anfang des 15. bis zum Ende des 18. Jahrhunderts. Weimar 1940.

    © 2000 kunstnyt.dk – Preben Juul Madsen, Denmark