Ingen finanskrise i London, da Christie's og Sotheby's 
solgte Old Masters 7. og 8. juli 2009

Tekst: Søren Holmstrup. Fotos: Sotheby's og Christie's

Traditionen tro tiltrak Old Masters Week i London connoisseurs fra hele verden. 23 London-gallerier stillede deres bedste værker i vinduerne og de to store auktionshuse Sotheby's og Christie's konkurrerede om at præsentere det bedste katalog af old masters. Sotheby's stjal billedet i denne omgang da de havde fået Barbara Piasecka Johnson's samling under hammeren. Hun er en af de rigeste kvinder i verden og har skabt sin velstand som arving af Johnson & Johnson medicinal imperiet i USA.

Samlingen blev primært stykket sammen i 70'erne og 80'erne, og tæller blandt andet et af ugens dyreste og mest omdiskuterede værker, nemlig Jusepe de Ribera's, Prometheus, et kraftfuldt værk af den græske gud for ilden, der ragede uklar med Zeus og derfor blev lænket til en klippe mens en ørn spiste af hans lever. Det er ikke uden grund, at en London gallerist beskriver Ribera som det syttende århundredes Francis Bacon. Prometheus gik for 29,2 mio. kr. tre gange vurderingen og satte verdensrekord for et værk af Ribera. Resten af Johnson-samlingen blev også solgt til pæne priser, og da aftenen var omme havde Barbara Johnson omsat kunst for 85 mil. kr. mod Sotheby's vurdering på knap 60 mil. kr.

Samlere, der ikke fik en bid af Johnsons samling kunne passende byde på nogle af de andre gode værker, der kom under hammeren samme aften. Det valgte London-galleristen Johnny van Haeften at gøre, da han købte Gabriel Metsus A Woman Selling Game from a Stall for 8,7 mil. kr. og satte ny rekord for et værk af den hollandske mester. Et andet værk der skiftede ejermand var Pieter Brueghel den yngres Massacre of the innocents. Byderne var ikke enige i Sotheby's vurdering på 26 mio. kr. og buddene stoppede først ved 34,7 mio. kr. – den næsthøjeste pris for et værk af kunstneren.

Aftenens skuffelse var et par portrætter af Fragonard vurderet til mellem 21-30 mil. kr., der altså ikke denne aften kunne sælges. Med salgene af Massacre of the Innocents og Prometheus kunne det tyde på at moden går i retningen af de lidt voldsommere motiver. Sotheby's solgte kunst for 270 mil. kr. den aften.

Christie's havde også spændende værker til salg, men må se sig slået i denne omgang af konkurrenterne fra Sotheby's. Det mest interessante værk er et stort bybillede af en menneskefyldt plads foran Doge's Palads i Venedig malet af Michele Giovanni Marieschi. Kataloget beskriver det som »et mesterværk«, og London-galleristen og Marieschi-eksperten Charles Beddington tøver heller ikke med at kalde det »et pragtfuldt værk« men tilføjer dog at de fleste samlere helst vil have Venedig-motiver med vand. Det blev solgt til New York-galleristen Otto Naumann for 16,2 mio. kr.

Christie's fik også en pæn pris for et Madonna and Child af Fra Bartolommeo, 16,2 mil. kr. var nok til at sætte rekord for et værk af den florentinske mester. Christie's solgte kunst for i alt 151 mio. kr.




© Søren Holmstrup og Kunstnyt.dk (tekst)


Jusepe de Ribera (1591-1652): Prometheus. Ca. 1630-31
193.5 x 155.5 cm. Solgt af Sotheby's for 29,2 mio. kr. i hammerslag


Gabriel Metsu (1629-1669): A Woman Selling Game from a Stall. Ca. 1653-54. 159 x 125 cm. Solgt hos Sotheby's for
34,7 mio. kr. i hammerslag.


Michele Giovanni Marieschi (1710-1743): The Courtyard of the Doge's Palace, Venice, with the Scala dei Giganti, Saint Mark's Basilica beyond. Ca. 1736. 118.5 x 180.7 cm.
Solgt hos Christie's for 16,2 mio. kr. i hammerslag.