Det kunne nok have været en bedre start
for Københavns nye auktionshus Secher Scott

Køberne har ikke penge til de dyrere ting
De fleste numre i den billige ende kunne godt sælges



Der var ikke lagt nogen rød løber ud, men der blev taget standsmæssigt imod gæsterne.


Mens der er fuldt blus på lamperne ved podiet hos naboen Bruun Rasmussen, så stod Anders Secher Krogh
lidt i halvmørke, da han tirsdag aften klokken 18 bød velkommen til Secher Scotts første auktion og
kunne glæde sig over en fuld sal, men nok ikke over de manglende bud. Det samlede salg kom op på ca. 2,5 mio. kr.

Der var kendte og ukendte, med og uden korslagte arme. Den verdensberømte herre i midten var en af de få, som havde den store tegnebog fremme. Preben Elkjær er meget kunstinteresseret, og det var ikke auktionens dårligste maleri, han fik hammerslag på. Da vi ikke ved, om det kommer offentligheden ved, hvad han købte, så forbliver det her på siden en hemmelighed.


Det blev ikke Jorns aften hos Secher Scott. Studie af en Gnom, fra 1968, vurderet til mellem
1,6 og 1,8 mio. kr. ville ingen byde 1.450.000 kr. for, som var minimumsprisen.
Flere andre Jorn forblev også usolgte, mens et kvalitetsbillede af Carl-Henning Pedersen skiftede
ejer ved 320.000 kr. En maskekomposition af Egill Jacobsen smuttede op i 240.000 kr. (vi fortæller
ikke, hvem der købte det). En anden Egill Jacobsen gik for 200.000 kr. og et par andre måtte gå retur.
Et stort lærred af en tidlig Tonning Rasmussen, som havde været i Bjørn Wiinblads eje, nåede lige
over højeste vurdering og fik bud på 31.000 kr.
Blandt de udenlandske kunstnere kunne den dyreste Appel ikke sælges, Riopello nåede heller ikke
mindsteprisen 190.000 kr. Aftenens længste dyst stod om et forholdsvist lavt vurderet maleri, Eugene Brands'
komposition fra 1971, vurderet til 5.000 kr., men solgt for 8.000. I kataloget var det ved en fejl tekstet som Peter Brandes.
Mest af de udenlandske opnåedes for John Bauers Det Hvide Hus, næsten våd i malingen endnu, fra 2008,
som nåede op i 190.000 kr. Auktionens højeste vurdering var sat på Lynn Chadwicks store
skulptur, To figurer fra 1970, 1,8-2 mio. kr., et smukt arbejde, men åbenbart svært at sælge.
Robert Jacobsens 163 cm høje Stjernemoderen, ca. 1980, var også kvalitet, men 500.000 kr.
i vurdering er nok ret meget for meget.

Nu kom Secher Scott i gang, og lad os håbe for konkurrencens og mangfoldighedens skyld, at det
snart bliver »normale tilstande«. Det har i lang tid ikke været gyldne tider for auktionsbranchen.

www.secherscott.dk

Kunstnyt.dk
3. november 2009