Ved Alex Steens død

Foto: Preben Juul Madsen
Alex Steen var med til at starte Kunstavisen og var gennem årene avisens største bidragyder med hundredvis af artikler.
Billedet er taget fra en sommertur til Bornholm med Kunstavisen. Det er Alex Steen til venstre, derefter hans kone, Annelis, Kunstavisens daværende chef, Kurt Faurholm, kritikeren Bent Irve, dennes veninde, Bente Jensen, Annelis Faurholm samt fotografens kone, Lotte Seeger.

20. december 2004 døde Danmarks nok mest populære kunstanmelder gennem tiderne, Alex Steen. 75 år blev han.

 

Jeg havde den store glæde at arbejde tæt sammen med Steen fra omkring 1980 til midten af 90-erne. Sammen var han og jeg samt Jyllands-Postens afdøde H.P. Jensen med til i 1984 hos Palle Fogtdal at starte årbogen Dansk kunst, i dag en institution i dansk kunstliv. Senere kom kunstanmelderen Bent Irve og andre til, og da Steen efter eget ønske fratrådte stillingen som hovedredaktør af årbogen, blev dette job fra og med årgang 94 overtaget af Berlingske Tidendes kunstanmelder, Torben Weirup.

Alex Steen vil nok mest blive husket for sin ihærdige kamp mod det, han kaldte fiduskunsten. Hundredvis af artikler har han gennem 15 år skrevet i Ekstra Bladet (hvor han var ansat henved 35 år), i Kunstavisen (som han var med til at starte), og andre steder om denne del af kunsten, som for det meste mangler den kunstneriske nerve, men som mange mennesker tilsammen har betalt snesevis af millioner kroner for.

Et særligt kapitel i Steens jagt på fiduskunstens plat var hans kamp for at få stoppet maleren Søren Edsbergs vanvittige priser, markedsført af hans »manager«, Flemming Hall, der senere var indblandet i en sag om kunstforfalskninger. Det lykkedes Steen at få stoppet Edsberg, mens det ikke lykkedes Edsberg at få 1 mio. kr. i erstatning i en retssag mod Alex Steen.

 

I 1983 og 84 var Alex Steen primus motor på udstillingen »Kunst eller Fidus« på Sophienholm i Lyngby, hvor maleren og senere professor, Stig Brøgger, var kunstnerisk konsulent, og jeg konsulent på selve udstillingen, som stadig er den mest besøgte på stedet. Sammen skrev Steen og jeg udstillingskataloget, mens Steens søn, fotografen Ole Steen, stod for billedsiden. Udstillingen blev også vist af Else Bülow på Nordjyllands Kunstmuseum i Aalborg samt i Galleri F15 i Moss ved Oslo. I alt 140.000 har set udstillingen, som tog flere måneder at indsamle fra private mennesker. For sin kamp mod fiduskunsten modtog Steen bl.a. i 1982 Ikea-prisen for forbrugeroplysende kunstjournalistik.

 

Alex Steen var velskrivende og letforståelig. Han skrev sin mening, hvilket gav ham mange verbale øretæver. Men han gik ikke på kompromis med sin samvittighed, og han kunne ikke købes til at skrive pænt om noget, han ikke syntes var godt. Steen er nok den kunstanmelder herhjemme, der har skabt sig størst popularitet blandt det brede publikum, og de fleste af hans kritikere, som også talte kunstnere og kunsthistorikere, havde trods alt stor respekt for ham.

 

Preben Juul Madsen
januar 2005