![]() |
Ondskabsfulde danskere |
|
Det mener Kunstnyt.dk |
|
Danmarks Radio, tv-afdelingen, er
mest kendt for sine genudsendelser en masse. DR er også kendt for sine
mange genudsendelser mellem de mange genudsendelser. Og mellem de
mange genudsendelser de mange madprogrammer. Morgen, middag og aften er
skærmen fyldt med mad. Mad, mad, mad. Undertegnede vil på ingen måde
kritisere de to vinderes arbejde og påstå, at de ikke har fortjent
prisen. De har ikke selv bestemt, at de skulle have den. |
![]() Danmarks Radio har mange gode journalister. Men meget tyder på, at loyalitet over for kolleger tæller højere end dommerstandens forbrydelser. Rasmus Strøyer er journalist på DR. Han bad om et eksemplar af Derain-bogen og skrev: Hej Preben Jeg har fået bogen. Tak for den. Jeg begyndte at læse den i går, men er ikke nået så langt. Jeg overvejer, om du havde lyst og tid til at komme i studiet i Kulturnyt på P1 i næste uge og fortælle om sagen, som du ser den. Jeg skal lige have tjekket det af med resten af redaktionen, men jeg vil lige høre, om du overhovedet har tid og lyst. På forhånd tak Bedste hilsener Rasmus Strøyer Vært, KulturNyt på P1 Journalist, DR Nyheder Jeg svarede tilbage med et ja. Hørte aldrig mere fra ham. Nu ved jeg, at en af hans kolleger kender Politikens Camilla Stockmann, og det er uden tvivl kritikken af hende i bogen, der har givet fæhovedet kolde fødder. ![]() TV2 er som DR kendt for sine mange genudsendelser. TV2 er også kendt for ikke at starte til annoncerede programtider. Er tiden fx sat til kl. 20, så starter udsendelsen først syv-otte minutter over. Men det kan man nok leve med. Anderledes er det, når TV2 ikke følger en god udsendelse op, som den 22. december 2010 Dansk kunstskat endte ulovligt i New York. Direktøren for Kulturværdiudvalget, Erland Kolding Nielsen, som også er direktør for Det Kgl. Bibliotek, blev afsløret i ikke at passe sit arbejde. Senere afslørede undertegnede, at Kolding Nielsen var fuld af løgn. Det kan ses her. Udsendelsen blev lavet af Søren Juhler, som jeg gjorde opmærksom på Kolding Nielsens usandhed, da han anklagede Kunsthallens Jens Thygesen for at være forbryder, hvilket var en lodret løgn. Men Søren Hjuler ville ikke bringe afslutningen på historien og skrev: Hej Preben Jeg må desværre melde fra i denne omgang. Dels savner jeg dokumentationen for, at dir. Chr. Houe købte og solgte maleriet. Og dels mangler jeg lige nu tid, da jeg er voldsomt optaget af en anden historie. Jeg må derfor med spænding imødese, hvad andre medier giver sagen af omtale. Vh Søren Juhler TV2 Ak ja! Heller ikke den sandhed blev fulgt op af nogen. Så læser man ikke Kunstnyt.dk, ved man ikke, at Kolding Nielsen er ondskabsfuld. Han har aldrig gjort indvendinger mod afsløringen eller kommenteret teksten på Wikipedea. Dansk presse plages af halve og hele usandheder. Nu kan ingen undre sig over, at ingen af de fire omtalte bogen, idet
den indeholdt en afsløring af Camilla Stockmann for at viderebringe
rettens løgn ved at skrive, at »det nu til fulde var bevist, at de
tiltalte i 2004 samarbejdede om at udnytte den dengang 92-årige Grethe
Meyers tillid for at skaffe sig en betydelig fortjeneste.« En
lodret løgn! Der er ikke ført skygge af bevis. |
Politikerne har kendskab til justitsmordet i
Derain-sagen. Men den sag rager dem en vissen høstblomst. De tænker kun på sig selv, er såkaldte levebrødspolitikere ![]() Christiansborg er spækket med god kunst. Herover er det et maleri fra Skagen af Michael Ancher. Men fortjener de ligeglade politikere at færdes blandt det bedste af det bedste blandt kunsten? Man hører dem aldrig tale om den kunst, de farer forbi hele tiden. Der burde hænge en kopi af det Derain-maleri, som kostede to uskyldige mennesker hver ét års fængsel på grund af politikernes ligegyldighed over for lov og orden. Og det skulle hænge et iøjnefaldende sted, så de kunne glæde sig over dommen. For det gør de uden tvivl i al deres ustyrlige selvoptagethed. ![]() Arbejdsplads for mørkets ugerninger. |
![]() Har damen herover andre interesser end sig selv? Hun har indgående kendskab til Derain-dommen, men den interesserer hende ikke. Hun er med til at vedtage lovene, men så snart de er hastet hurtigt igennem, er hun ligeglad med, om de overholdes af dommerstanden. Det samme var hendes forgænger, geniet herunder ![]() ![]() Lars Barfoed var justitsminister, da dommen i Derain-sagen blev afsagt. Han har, som hans to kolleger herover, indgående kendskab til dommen, men gad ikke foretage sig noget som helst. I en mail til undertegnede skrev han, at han ikke måtte blande sig i afsagte domme. Men det var løgn. Han havde faktisk pligt til det iht. Retsplejelovens § 49, stk. 2: Finder justitsministeren, at en dommer må antages at have gjort sig skyldig i et forhold, der må svække eller gøre dommeren uværdig til den agtelse og tillid, som dommerhvervet forudsætter, beder ministeren rigsadvokaten indbringe sag herom for klageretten. At Barfoed ikke fandt de ni dommere uegnede, skyldes nok, at han selv var uegnet. Foto: Pressefotos |
|
|
|
Bør Erland Kolding Nielsen være
direktør for Det Kongelige Bibliotek og Kulturværdiudvalget, når han uberettiget sviner afdøde til, som ikke kan forsvare sig? 22. december 2010 bragte TV2 indslaget Dansk kunstskat endte ulovligt i New York, hvor Kulturværdiudvalgets mærkelige formand, Erland Kolding Nielsen, blev taget med bukserne nede. Helt nede! Han vidste ikke, påstod han, at Laurits Tuxens berømte maleri fra 1906, Man rejser sig fra bordet, i 1997 var solgt hos Sotheby's i New York, til trods for, at der var udførselsforbud. Men at Kolding Nielsen og samtlige medlemmer af Kulturværdiudvalget ikke vidste det, skyldtes udelukkende, at de ikke havde passet deres arbejde. De havde simpelthen sovet i timerne. Og da de vågnede, var det kun for endnu en gang at lukke øjnene for virkeligheden ved at anklage en af de mest hæderlige auktionsfolk, Kunsthallens Jens Thygesen, for at være forbryderen, som Kolding Nielsen omtalte ham. Selv om Kunstnyt.dk i april 2011 afslørede, hvem der ulovligt udførte maleriet – og det var ikke Jens Thygesen – så har Kolding Nielsen og hans venner i Kulturværdigudvalget, som blandt andre tæller direktøren for Statens Museum for Kunst, Karsten Ohrt, ikke fundet det nødvendigt at komme med en undskyldning. De lader alle som ingenting, det samme som Kammeradvokaten, der konfirmerede afgørelsen. Se 28 sider med sandheden om den groteske sag her. I februar 1994 var maleriet forside på »Fogtdals Illustreret Tidende«, Jubilæumsnummeret, som illustration til artiklen »Takt og tone ved det gode bord«. Til venstre ses historikeren Erik Kjærsgaard reklamere for nummeret. Det gjorde han også i et morsomt reklameindslag på tv, hvor han sad med ved bordet og pludselig rejste sig og gik ud af billedet. Den benyttede illustration af Tuxens maleri var ikke hentet fra et arkiv, men fotograferet til lejligheden på stedet, det befandt sig. Hvor det var, ved vi naturligvis her på Kunstnyt.dk. |
|
Kunstnyt.dk
3. 4. 5, 6. og 9. januar 2012